Klíčovým tématem řešeným v lingvistické části je postavení a význam mluvnice v jazykovém vyučování a vztah mluvnice k rozvoji komunikačních dovedností žáků.
Základní otázky, jimiž se lingvistická část předmětu zabývá, tak jsou např.:
Jaká je role mluvnice a metajazyka ve vyučování mateřskému jazyku?
Jaký je vztah vyučování mluvnice a rozvoje komunikačních dovedností?
Má mluvnické vyučování a znalost metajazyka vliv na rozvoj komunikačních dovedností žáků? Případně jaký?
Jakou povahu by mluvnice ve vyučování měla mít a jak velkého by se jí mělo dostávat prostoru?
Jak mluvnickou znalost a porozumění mluvnici (ve spojení s komunikačními dovednostmi) hodnotit?
Sylabus literárnědidaktické části:
Klíčové jsou otázky toho, jak učitel a výuka zapojují soudobé poznatky o procesech čtení a učení do programu své výuky a do práce každého žáka s literárním textem.
Např.: Čím je pro žáka a pro společnost specifické čtení tištěné krásné literatury, co znamenají složky čtenářské gramotnosti pro žákovo čtení s radostí, jak souvisí čtení se zkušeností psaní.
Jazyková část:
Jazyková část předmětu se zaměří na dlouhodobý problém, který nejen didaktika českého jazyka, ale didaktika mateřských jazyků obecně řeší: vztah mezi jazykovou a komunikačně-slohovou složkou předmětu.
Literární část se zaměří na významné směry v chápání procesů čtení a rozvoje čtenářství, a to z hlediska práce učitele.