Charles Explorer logo
🇬🇧

Methodology of Literature I

Class at Faculty of Education |
OPNC2L103A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků).

Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost.

V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují.

Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty.

Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují.

Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce.

Annotation

The seminar is focused on reading and its development (mainly at the second stage of primary school). Students map their own readership, which is a prerequisite for developing the readership of others (their pupils).

Distinguish between reading strategies and skills and learn how to target pupils in reading strategies. They are acquainted with the results of international research focused on reading literacy.

Students will read some texts about the reading of pubescent pupils, they will concentrate on their reading preferences (reading specific titles). In the seminars, students will try several methods that support the development of reading and reflect them.

They interpret texts from didactic aspects, name their didactic possibilities. They discuss basic curricular documents.

They wonder how should be in literary education focused on theory of literature, on history of literature etc. During the seminars, students are invited to attend one-hour literary education at the lower secondary school; their experiences are then shared and reflected in the seminars.

This type of work is followed by the course Didactics of Literature II. and III. work with the so-called quality set of the teacher's work.