Charles Explorer logo
🇨🇿

Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů II (oborové zaměření)

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNC2L119B

Sylabus

Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus  a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod.

Okruhy lingvistická část: současné výzkumy v oblasti psycholingvistiky a pragmatiky ve vztahu k učitelské profesi (poruchy jazykového vývoje, dysfázie, dyslexie, pragmatická dimenze komunikace, pragmatický výzkum nových forem komunikace). 

Anotace

Lingvistická část kursu se bude věnovat nejnovějším publikacím z oblasti pragmatické lingvistiky a psycholingvistiky a možnostem jejich využití jako inspirace pro inovaci v jazykovém vyučování.

Kurs rovněž představí Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016), zejm. v jeho internetové podobě, a ukáže možnosti práce s ním.

Požadavky k zápočtu: Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Prezentace zvolené publikace v semináři včetně inspirace pro učitele.

Literárněvědná část se bude zabývat současnými diskusemi o tom, jak psát dějiny literatury. Tato diskuse se v posledním desetiletí rozvinula na základě podnětů z obecné historie, kde tato debata rovněž proběhla. Na základě těchto diskusí, zpochybnivších dosavadní lineárně kauzální model psaní dějin, se objevily pokusy nalézt jiné metodologické koncepty, umožňující zachytit literární vývoj méně schematicky. Kritická reflexe výsledků, k nimž jednotlivé badatelské týmy dospěly, bude rovněž předmětem naší pozornosti.

Je zřejmé, že výuka literatuře, která je u nás na všech stupních škol tradičně založena literárněhistoricky, nemůže zůstat stranou těchto metodologických výzev. Literárněvědný blok proto vyústí v promýšlení možností, jak literárně historickou část výuky inovovat.

Požadavky k zápočtu: písemná práce na téma inovace literárněhistorického principu ve výuce literatury na druhém stupni základní školy/ na střední škole.