Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika dějepisu III

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPND2D107A

Sylabus

1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů

2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti

3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická)

4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám.

5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)

7. Hlavní směry v historiografii

20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu

8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ.

9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka

10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce

11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí).

12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu

13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu

14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů.

Anotace

Třísemestrální kurz je koncipován jako základní oborově didaktická příprava studentů pro potřeby jejich edukační praxe ve školách a v paměťových institucích i pozdější specializace v didaktické teorii a aplikovaném výzkumu.

V rámci seminářů studenti provádějí historickou a didaktickou analýzu tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách, propojují poznatky oborově příbuzných disciplín, hodnotí současné učebnice a edukační materiály podle didaktických zásad hodnocení a osvojují si didaktický přístup k využití historických pramenů a formou náslechů a následných rozborů hodin dějepisu se připravují na edukační praxi.

Blíže viz: http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf