Sylabus:
Black Mirrors of Netflix. Současná popkultura a její využití ve výuce dějepisu
Wikipedie, Black Lives Matter, gender a blockchain. Pojetí kontroverzních témat a jiné výzvy i dilemata učitele dějepisu v prom ěnách současného světa
Historická malba, fotografie a pomník jako školní pramen. Diskuse o konkrétních metodách interpretace, tvorba vlastních námětů a diskuse o nich
Otevřená sborovna a mezipředmětové vztahy. Potenciál a úskalí spolupráce s kolegy v konkrétním výukovém projektu (sdílení zkušeností s učiteli z praxe)
Prožitek dějin. Zážitková pedagogika i diskuse s pamětníky v hodinách dějepisu
Hry a herní principy ve výuce dějepisu. Prezentace a kritická reflexe metodiky konkrétní dějepisné didaktické hry, diskuse s tvůrcem
Modelové hodiny věnované vybranému tématu (tvorba, prezentace, diskuse)
Seminář bude mít podobu didaktické dílny, ve které budou vznikat konkrétní didaktické materiály. Budeme je společně vytvářet, zkoušet a také o nich diskutovat.
V rámci didaktických a metodických reflexí se zaměříme na vztah ke klíčovým kompetencím, struktuře a širším souvislostem hodiny i k historickým otázkám, které řeší. Cílovou skupinou pro nás budou studenti 2. stupně ZŠ i středních škol.
Při setkáních se seznámíme se zážitkovou pedagogikou, mezipředmětovými vztahy i využitím her a herních principů ve výuce. Objeví se zde také hosté, učitelé z praxe i tvůrce didaktických her.
Seminář rozvíjí dovednosti vhodné pro budoucí učitele dějepisu, muzejní pracovníky i historiky se zájmem o popularizaci oboru.