Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny umění I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPND3D013A

Sylabus

Obsah:1. Od jeskyně do svatyně. Úvod do studia dějin umění.

Historiografie, metodologie. Ikonografie. Vasariho pojetí uměleckého vývoje vs. moderní pojetí historie a historie umění. Funkce vizuál. umění napříč staletími v různých kulturách – význam vizuální kultury jako mocenského i náboženského nástroje i jako záliby. Nejstarší projevy výtvarné kultury v době kamenné. Starověk od nejstarších civilizací po pozdní, resp. křesťanskou antiku. 2.Zrod křesťanské ikonografie jako zrod středověku Funkce výtvarného umění v dlouhém období zvaném středověk. Umění časného křesťanství; umění byzantské říše; tzv. karolinská a otonská renesance, insulární umění a stylizace na hraně abstrakce; rané mnišství; románské umění; umělecké projevy Velké Moravy a raného českého státu 3. Pouť středověkým světem

Středověk nebyl temný, nýbrž pestře barevný a nápaditě členitý. Poutní kostely na cestě do Santiaga a jejich spojitost s románským uměním. 4. Počátky a vrchol gotického slohu coby revoluce v umění.

Gotický sloh představuje doslova přelom v historii umění: přinesl nové konstrukční prvky v architektuře a nový pohled na sochařství a malbu. Nebudou opominuty gotické hrady a města, jejichž zakládání si na našem území pojíme hlavně s vládou posledních Přemyslovců 5. Exkurze do lucemburského století. 6. Vybrané památky z doby vlády Lucemburků v českých zemích ve 14. století

Anotace

Předmět Dějiny umění I si klade za cíl seznámit posluchače se základními uměleckohistorickými okruhy, metodikami a pojmoslovím a samozřejmě s význačnými (ale i méně známými) umělci a díly evropské kultury od pravěku po 14. století. Studenti si osvojí různé funkce a role, které umění v průběhu tisíciletí plnilo.

V širším kontextu budou nastoleny a zodpovězeny otázky, proč je umění člověku prospěšné a proč je pro společnost důležité. A také proč je dobré ovládat dějiny umění či alespoň jejich základy.

Přednášky se nebudou soustředit výhradně na projevy vizuálního umění, nýbrž také na historické a jiné souvislosti, na způsoby „čtení“ a nahlížení dějin umění, na různé interpretace a odlišné pedagogické a metodologické postupy v tomto oboru.