Obsah: 1.–4. Socio-kulturní pole a výtvarný/kulturní artefakt.
Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura5.–8.
Průzkum diskursivních vrstev a výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Interpretační strategie – proměny významu vizuálního znaku ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům.9.–12.
Edukační mise muzea umění a galerie – vztah ke škole a výtvarné výchově. Příklady pojetí edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např.
Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX aj.) a jejich obsahová analýza.Pozn. Podle možností budou některé přednášky realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např.
U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.).
Kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální kognitivní a edukační trendy a kritické teorie kultury. Uvádí studenty do širší problematiky vizuální kultury, umělecké tvorby, seznamuje je s kulturním artefaktem v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce a jejich anachronických transferů.
Kurs seznamuje se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění a zabývá se základními charakteristikami vztahů galerie, muzea umění a školy.