1. Počátky moderního školství v osvícenské epoše. 2. Školství v první polovině 19. století, J.
J. Ryba. 3.
Hasnerův zákon, školství v druhé polovině 19. století. 4. St řední školství, univerzita a technika. 5.
Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století. 6. Školství za první republiky. Reformy. 7.
Socialistické školství - do r. 1968 včetně. 8. Lidová výchova za války a po válce. 9.
Socialistické školství - 1968-1989 a dětské/mládežnické organizace. 10. Školství po 1989 - I. 11. Školství po 1989 - II. 12. Kolokvium.
Cílem předmětu je zvýšit a systemizovat znalosti o dějinách českého školství, porozumět tak lépe jeho současnému stavu a vytvořit předpoklady pro kvalifikovanější pedagogické působení.
Přednáška pokryje více méně celou historii českého školství na všech úrovních. Ve starší době bude zvláštní pozornost věnována zejména fenoménu univerzity, v době moderní pak zejména významným reformám i každodennímu provozu našich škol. Opomenuta nebude ani problematika odborného a technického školství. Přednáška bude sledovat vývoj školství až do současnosti a v širších souvislostech (např. vliv Humboldtových reforem nebo americkou inspiraci prvorepublikových reformních pokusů).