Reálie
Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (11.10., 18.10.)
Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (25.10.)
Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (29.11.)
Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (6.12.)
Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (13.12., 20.12.)
Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.1.)
Literatura
Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. Vymezení základních termínu: literární učení, literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace. Čtenářství v mateřském a/vs. literárním jazyce.
Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ, Dodatku k SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Doovednost literárního čtení ve vztahu k dalším řečovým dovednostem. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. Otázka literárních kompetencí a jazykových kompetencí definovaných v SERRJ a Dodatku k SERRJ.
Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Zdroje literárních textů ve VCJ. Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/ bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů.
Možnosti zařazení literatury do VCJ, didaktické principy práce s cizojazyčnou literaturou, faktory ovlivňující práci s literárním textem.
Práce s literárním textem na základě konkrétních příkladů. Kognitivní a/vs. zážitkové učení. Sepětí literární výchovy a dalších uměleckých výchov. Práce s knihou a dalšími médii, dramapedagogika.
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce students to the problems of teaching non-linguistic disciplines - facts of German speaking countries and German written literature. They will acquire the basic methodological procedures suitable for the mediation and consolidation of knowledge in the field of facts and linguistics and literature so that they can in practice realize the requirement of formation of socio-cultural and intercultural competence.
The course is focused on the following topics: The concept of reality and various approaches to the concept of this field. History of culture in foreign language teaching.
The role of realia in contemporary foreign language teaching - eg stereotypes and prejudices. Analysis of textbooks from the perspective of reality - sets of criteria.
Formation of socio-cultural and intercultural competence through activity-based teaching. The concept of literature in VCJ and various approaches to the use of literature.
Intercultural approach - literature as a representative of the culture of the country / countries of the target (ie taught) language with special regard to the connection of literature in the VCJ and the reality. Literary-scientific approach: theory of literature and "literary history" in foreign language teaching.
Literature as a phenomenon initiating language communication. Methodological questions: Problems of canon of texts - various sources of literary texts suitable for use in VCJ.
Work with literary text: "classical text analysis" versus activity-oriented character of work with text; work with literary text in classical teaching units versus literary projects; literary education and dramapedagogy. Specific features of lyric, epic and drama work.
Working with film. Use of the Internet for work with literature.