Charles Explorer logo
🇨🇿

Aktuální problémy lingvodidaktiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNG2G131B

Sylabus

Obsah předmětu tvoří témata:

- Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (7.10., 14.10.)

- Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině v důsledku zavedení povinného druhého CJ na 2. stupni ZŠ (21.10.)

- Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců (2.12.)

- Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách (9.12., 16.12.)

- CLIL (4.1.)  

V případě nařízení distanční výuky bude probíhat on-line výuka přes MS-Teams.

Anotace

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům náhled na změnu postavení německého jazyka v cizojazyčné výuce na ZŠ a SŠ pod vlivem mnohojazyčnosti. Studenti se seznámí s pojmem mnohojazyčnosti a jeho konkrétními projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině v důsledku zavedení povinného druhého CJ na 2. stupni ZŠ; výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky - začleňování žáků-cizinců; bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách; CLIL; imerze).

Studenti budou aktivně vyhledávat prameny ke studované problematice, navštíví výuku němčiny se skupinou žáků s odlišnými mateřskými jazyky v ČR nebo SRN, budou absolvovat přednášku a diskusi s pedagogickým pracovníkem školy s bilingvním programem.