Charles Explorer logo
🇨🇿

Interaktivní média ve výuce německého jazyka

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNG2G137B

Sylabus

25/2 Online úložiště a online materiály, úvod do aktuálních trendů ve vzdělávání (gamifikace, adaptivní učení, micro- learning, distanční výuka – její možnosti a limity, blended learning/hybridní výuka – jak využít výhody distanční výuky v prezenční výuce) a jejich využití ve VCJ, Interaktivní tabule - možnosti jejího využití ve VCJ (doporučení z praxe) 4/3 Multimediální aplikace a webové portály v distanční výuce – např. aplikace BookWidgets – tvorba digitálních pracovní listů pro procvičování gramatických jevů, výuku reálií, nácvik ústního projevu apod. Možnosti tvorby vlastních úložišť a mini e-learningů, informační zdroje pro vyhledávání a využití multimédií ve výuce. 11/3 Vybrané elektronické učebnice (Klett, Polyglot, Hueber) a možnosti jejich využití nejen v kombinaci s ostatními platformami.

Práce s interaktivní tabulí. 18/3  SmartClass – mutlimediální jazyková laboratoř a její využití při výuce ve škole a při distanční výuce (prezentace výukového prostředí - možnosti a limity) využití aktivit pro aktivizaci žáků/podporu autonomního učení případně výuka celé vyučovací hodiny v prostředí SmartClass. 25/3 SmartClass (praktické využití ve VCJ) - využití aktivit pro aktivizaci žáků/podporu autonomního učení případně výuka celé vyučovací hodiny v prostředí SmartClass - tvorba konkrétních aktivit, Letś talk, cvičebnice NJ, Využití Activ Inspire a SMART ve VCJ. 1/4 Vzdělávací aplikace v mobilních telefonech, práce s mobilním telefonem (např. Quizlet, Kahoot, Socrative, umimenemecky.cz apod.).

Aktivizační metody. 8/4 Možnosti tvorby vlastních úložišť a mini e-learningů, informační zdroje pro vyhledávání a využití multimédií ve výuce, možnosti dalšího vzdělávání v oblastech multimediálních technologií ve VCJ. Tablety a žákovská zařízení, možnosti jejich využití ve VCJ, využití vizualizéru v hodinách NJ při hybridní, prezenční i distanční výuce. 22/4 Další aktuální trendy v jazykovém vzdělávání, aplikace nejen pro samouky (Duolingo, Deutschtrainer, Ankommen, Tinycards apod.).

Využití a tvorba online únikových her. 29/4 Analýza vybraných multimediálních aktivit, jejichž využití v dalších vzdělávacích předmětech, např. při využití metody CLIL apod. Další vzdělávání v oblasti didaktiky ICT ve výuce cizího jazyka.

Anotace

Předmět je zaměřen na možnosti využití specifického druhu současných didaktických prostředků, které jsou stále více využívány ve výuce cizího jazyka využívány ve škole (případně při distančním vzdělávání – interaktivních médií a vybraných multimédií (interaktivní tabule, tablety, mobilní telefony, online materiály, LMS a multimediální jazykové laboratoře). Předmět je vhodný pro začátečníky i pokročilejší uživatele multimediálních platforem a aplikací ve výuce cizího jazyka, především němčiny. Studenti si osvojí příslušné vědomosti a kompetence, které jim pomohou implementovat cíleně a efektivně interaktivní média do výuky německého jazyka. Studenti pracují v seminářích s interaktivní tabulí, tablety, e-learningovými systémy, vybranými interaktivními učebnicemi a materiály.

Hlavním cílem předmětu je praktická tvorba či úprava již existujících výukových materiálů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků v německém jazyce pro ZŠ a SŠ.

Obsahem předmětu jsou témata: Aktuální trendy ve vzdělávání. Elektronické učebnice a možnosti jejich využití ve výuce cizího jazyka. Interaktivní tabule, možnosti jejího využití ve VCJ. Multimediální jazykové laboratoře. Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi ve VCJ. Tvorba výukových objektů pro prezentaci nejen na interaktivní tabuli. Tablety a možnosti využití, softwarová podpora. Didaktické materiály pro tablety. Práce s aplikacemi nejen pro tablety. Možnosti a limity používání interaktivních médií. Program Smart Class pro výuku cizích jazyků.