Obsah předmětu tvoří témata:
- Vícejazyčnost v současnosti i minulosti (se zvl. zaměřením na vztah němčiny a češtiny ve 20. století)
- Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům
- Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině
- Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců
- Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách
- CLIL
- Problematika výuky reálií ve vícejazyčných skupinách
- Problematika vícejazyčnosti a výuka literatury ve vícejazyčných skupinách
- Shrnutí kurzu
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům náhled na změnu postavení německého jazyka v cizojazyčné výuce na ZŠ a SŠ pod vlivem mnohojazyčnosti. Studenti se seznámí s pojmem mnohojazyčnosti a jeho konkrétními projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině).
Začleňování žáků-cizinců; bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách; CLIL; imerze). Studenti budou aktivně vyhledávat prameny ke studované problematice, navštíví výuku němčiny se skupinou žáků s odlišnými mateřskými jazyky, budou absolvovat přednášku a diskusi s pedagogickým pracovníkem školy s bilingvním programem.