Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected aspects of German language didactics I

Class at Faculty of Education |
OPNG3G015A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah předmětu tvoří témata:

- Vícejazyčnost v současnosti i minulosti (se zvl. zaměřením na vztah němčiny a češtiny ve 20. století)

- Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům

- Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině 

- Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců

- Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách

- CLIL 

- Problematika výuky reálií ve vícejazyčných skupinách

- Problematika vícejazyčnosti a výuka literatury ve vícejazyčných skupinách

- Shrnutí kurzu

Annotation

The aim of the course is to provide students with an insight into the changing position of the German language in foreign language teaching in primary and secondary schools under the influence of multilingualism. Students will learn about the concept of multilingualism and its concrete manifestations in the current reality of institutional foreign language teaching (the status of German as a second foreign language after English).

Inclusion of foreign pupils; bilingualism and bilingual programmes oriented to German in Czech primary and secondary schools; CLIL; immersion). Students will actively search for sources on the studied issue, visit German classes with a group of pupils with different native languages, attend a lecture and discussion with a pedagogical staff member of a school with a bilingual programme.