1. Didaktika literatury v kontextu dalších didaktických disciplín.
Praktické cvičení: Práce s příběhem. 2. Zastoupení literatury v evropských dokumentech a kurikulárních dokumentech ČR.
Praktické cvičení: Otázka zastoupení německojazyčné literatury v učivu na ZŠ a SŠ (mezipředmětové vztahy). 3. Otázka literárního kánonu / textového korpusu literárních textů ve VCJ.
Praktické cvičení: práce s čítankami, zjednodušenou četbou a dalšími zdroji literárních textů. 4. Literární dějepis nebo akcent na čtenářské kompetence? Didaktické principy.
Praktické cvičení: Reflexe vlastních zkušeností (v roli žáka/žákyně, studenta/studentky, praktikanta/praktikantky); profesní vize. Práce s literaturou - argumenty pro a proti 5 aspektů nasazení literatury ve VCJ: literární kompetence; sepětí literatury a reálií; komunikativní kompetence; lingvistické kompetence; aspekt interkulturality.
Praktické cvičení: Vyhledávání textů k daným aspektů a práce s těmito texty. 6. Faktory práce s textem.
Organizační formy výuky literatury. Praktické cvičení: pokus o didakticku adaptaci konkrétního literárního textu (skupinová práce). 7.
Literární exkurze, literární procházky, literární reallye. Praktické cvičení: návrh literární exkurze (skupinová práce). 8.
Literatura v kontextu dalších médií ve VCJ. 9. Ohlédnutí za kurzem.
This course focuses on learning about and learning through literature in the context of a foreign language course. The aim of the course is to introduce students to the basics of the theory of didactics of literature and methodological procedures for working with foreign language authentic and didactically adapted literary texts.
1. Literary education as a part of foreign language teaching - the connection of didactics of literature and others with didactics of realities and linguodidactics. Different accents on working with literary text (cognitive and / or experiential learning).
2. Possibilities of deploying literature in school practice. Issues of text selection (canonical texts and/or contemporary literature)
3. "Classical analysis of the text" versus activity-oriented character of work with the text: work with literature in the classroom and / or project-based learning.
4. Working with adapted literary texts (literature and theatre, literature and film).
5. Literature and visual arts narrative.
5. Literature as an impetus for creative drama in VCJ.
6. Literature as an impetus for creative writing.
7. Specific features of work with lyric, epic and drama.
8. A complementary area will create specific features of work with journalistic texts (about literature); an autonomous topical area will create song texts.