Cílem předmětu je jednak ověření teoretických poznatků a dovedností z oborové didaktiky v prostředí gymnázií a středních odborných škol, a jednak rozvíjení klíčových kompetencí posluchačů (kompetence diagnostické a sebereflektivní, organizační a řídící, psychodidaktické a komunikační). Souvislá praxe rozvíjí osvojené dovednosti a prohlubuje zkušenosti získané na základních školách v rámci předchozí souvislé praxi na ZŠ.
Studenti praktikují pod vedením zkušených fakultních učitelů, hospitují na jejich hodinách, realizují vlastní výstupy, analyzují je. Průběžně reflektují pozitiva a negativa vlastních výstupů a učí se hledat alternativní přístupy k učebním činnostem ve vyučování cizím jazykům.
Některé výstupy jsou nahrávány a následně analyzovány. Na závěr praxe studenti předkládají zprávy ve formě portfolií, v nichž shromažďují k praxi relevantní podklady, popisují průběh, formulují závěry z praxe a společně pak reflektují proběhlou praxi.
Vzhledem k vysoké hodinové dotaci mohou studenti prodloužit své působení na škole v režimu tzv. doplňujícího učitele, který pod vedením fakultního učitele vyučuje a plní další úkoly spojené s běžnou výchovně vzdělávací činností učitele německého jazyka.