A) Didaktika reálií
Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru (9.10., 16.10.)
Historie reálií v cizojazyčném vyučování (23.10.)
Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků (27.11.)
Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií (4.12.)
Formování sociokulturní a interkulturní komunikační kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií (11.12., 18.12.)
B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury.
C) Didaktika literatury
Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku.
Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.
Problematika kánonu textů.
Specifické rysy literárního textu ve vztahu k jazyku a kultuře.
Práce s literárním textem.
"Klasická analýza textu" versus činnostně-orientovaný charakter práce s textem.
Práce s literárním textem v běžných vyučovacích jednotkách versus literární projekty.
Zvláštnosti práce s lyrikou, epikou a dramatem.
Literární výchova a dramapedagogika.
Práce s filmem. Využití dalších umění při práci s literaturou.
Kurz se zabývá didaktikou nelingvistických disciplín s vyváženým zaměřením na didaktiku reálií a literatury. Představuje nadstavbu lingvodidaktiky, jazyk vnímá jako reprezentanta kultury v širším i užším slova smyslu. Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výuky reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. a podporovat u nich osvojení základních metodických postupů vhodných pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií tak, aby studenti dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Dosažení těchto kompetencí je rovněž cílem literárně didaktické části kurzu, která zároveň usiluje o vytvoření kvalitativně nového postoje v cílové i vlastní literatuře. Cílem je s poukázáním na význam sémiotiky představit literaturu jako jeden ze zdrojů vědění.
Obsahem předmětu jsou témata:
A) Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií.
B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury.
C) Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Problematika kánonu textů. Specifické rysy literárního textu ve vztahu k jazyku a kultuře. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně-orientovaný charakter práce s textem. Práce s literárním textem v běžných vyučovacích jednotkách versus literární projekty. Zvláštnosti práce s lyrikou, epikou a dramatem. Literární výchova a dramapedagogika. Práce s filmem. Využití dalších umění při práci s literaturou.