14.10. Pojmy styl a text.
Stylistika ve vztahu k rétorice, styl mluveného versus psaného projevu. Komunikační prostředí a styl - aspekt pragmalingvistiky a sociolingvistiky.
Jazykový styl a jako výraz politického klimatu. 21.10. Stylistická a textově-stylistická zkoumání textů různých stylových typů.
Téma, kompoziční i jazyková výstavba textu, funkce textu. 2.12. Funkční stylové typy a jejich jazyková specifika.
Jazyk a média. 10.12. Makrostylistické kategorie. 16.12.
Mikrostylistické kategorie. 6.1. Doplňková témata: médium a jeho styl jako fenomén zprostředkující text.
Jeden text a různá média. Příklady: tištěná vs. elektronická publicistika; internet jako prostředí s velkou frekvencí hypertextů interpretovatelných jako celek složený z různých stylů; literární text a kniha jako médium textu.
Kurz se zabývá stylistikou jako nadstavbovou lingvistickou disciplínou. Soustředí se analýzu textů i na kreativní psaní. Zaměřuje se na zprostředkování základních pojmů z oblasti stylistiky a usiluje o komparativní pohled na danou problematiku (germanistika - bohemistika). Předmět se zabývá definicí funkčních stylů a jejich textových typů, analýzou různých funkčních stylů. Koncepce kurzu vychází ze znalostí studentů získaných ze strukturní lingvistiky, které propojuje s elementárních učením o textové lingvistice. Součástí kurzu v seminářích je procvičování stylistické a z části textové analýzy, nácvik esejů.Zohledňuje jak stylisticky textovou analýzu (přístup převažující v německy mluvících zemích), tak náhled na text jako komunikát (přístup českojazyčných zkoumání).
Cílem kurzu je poskytnou studentům základní orientaci v problematice stylistiky a stylisticky textových analýz. Sekundárním cílem je prohlubování kompetence psaní esejů.
Obsahově lze předmět shrnout do následujících tematických okruhů: 1) Vymezení stylistiky a jejího vztahu k lingvistických a jiným společenskovědním disciplínám. Stylistická bádání ve vztahu k jednotlivým významotvorným rovinám strukturní lingvistiky a se zvláštním zřetelem k textové lingvistice.