1. Psychologické základy didaktiky hudební výchovy. Hudební psychologie jako věda. Hudební činnosti. Základní hudebně psychologické kategorie (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, návyky, hudebnost, nadání, talent, genialita, hudebně zázračné děti).
2. Klasifikace hudebních schopností a dovedností. Hudební sluch.
3. Rytmické, tonální a harmonické cítění, jejich rozvoj a diagnostika
4. Hudebně intelektové schopnosti (hudební paměť a představivost a jejich diagnostika, hudební myšlení). Hudebně tvořivé schopnosti – charakteristika a diagnostika. Dětská hudební tvořivost – etapy jejího rozvoje. - Modelová situace činnostního pojetí HV - Aktivizující výukové metody ve výuce HV - Rozvoj hudebního sluchu prostřednictvím komplexu hudebních aktivit - Rytmický výcvik v HV – modelová situace, rytmické aktivity jako zdroj motivace a aktivního zapojení žáků - Vokální aktivity, diferenciace hudebně výchovné práce podle schopností a dovedností žáků. - Charakteristika instrumentálních činností ve škole, typy instrumentálních etud a jejich význam pro rozvoj hudebnosti žáků. - Praktické příklady rozvoje hudební tvořivosti žáků v oblasti vokální, instrumentální či pohybové.
Psychologické základy hudebně výchovného procesu. Základní hudebně psychologické kategorie. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Diagnostika hudebnosti (testy, škálování). Hudební vývoj dítěte a jeho zákonitosti.
Studenti vytvářejí vlastní kolektivní prověrky hudebnosti žáků různých věkových kategorií, tvoří škály na posuzování stavu hudebních schopností a dovedností. Prakticky se seznámí s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností – důraz bude kladen zejména na rozvoj hudebního sluchu, hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění. Diferenciace žáků, práce s žáky hudebně zaostávajícími a nadanými.