Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika informaticky zaměřených předmětů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNI4I012A

Sylabus

INTRODUCTION: Didactics of Informatics

WHAT: A field of study of didactics for teaching informatics and IT

WHAT: Informatics in curriculum for education in the Czech Republic and other countries

WHAT: Educational goals and areas for computing education in basic and secondary school

HOW: Teaching methods applicable in informatics and information education. How to design a pedagogical situation

HOW and WHY: Organizational forms applicable for information and informatics education

WHAT-HOW-WHY: Textbooks, assignments, problems, and learning activities

Problems, misconcepts and risks joint with the use of digital technologies

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretická východiska didaktiky informatiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování vzdělávací oblasti „Informatika“ a na otázky související s rozvíjením digitální kompetence napříč kurikulem v souladu s revizí RVP. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství v kontextu potřeb plnění cílů výuky informatiky a rozvíjení digitální kompetence ve školní praxi na 2. st. ZŠ a všeobecně vzdělávacích SŠ. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny v přípravě učitelů. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí vzdělávání v informatice a utváření digitální kompetence žáků ZŠ a SŠ. Východiskem pro didaktické úvahy o přístupech k výuce informatiky ve školním vzdělávání jsou pedagogické koncepty představené v učebnici SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.

Zaměřuje se na vzdělávací obsah a obsahovou transformaci pro výuku informatiky u nás a v zahraničí, na problematiku vzdělávacích cílů a jejich specifik pro vzdělávací oblast Informatiky, na vyučovací metody a organizační formy a jejich specifika pro potřeby výuky informatiky a pro rozvoj digitální kompetence žáků napříč kurikulem. Na výuku je nahlíženo jako na pracovní pole pro učitelskou reflexi. Pozornost je věnována i problematice osvojování učiva informatiky žáků, a s tím souvisejícím pojmu prekoncepce.

Studijní programy