Charles Explorer logo
🇨🇿

Digitální kompetence učitelů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNI4I104C

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými požadavky na znalosti, vědomosti a dovednosti učitele v oblasti digitálních technologií. V souvislosti s definováním standardů digitálních kompetencí učitele se zabývá teoretickými modely zavádění technologií do výuky na úrovni učitele, vzdělávacích programů i celé školy a s jejich uplatněním v kariérních systémech.

Dalším cílem předmětu je navázat na teoretické koncepty i praktické dovednosti podporující organizaci pedagogických a profesních činností učitele. Mezi hlavní tematické okruhy předmětu patří vývoj rámců digitálních kompetencí učitelů.

Zejména se jedná o modely ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP a české nástroje Profil Škola21, Profil Učitel21. Pozornost je věnována i digitálním kompetencím žáků a jejich pozici v kurikulu. •Vymezení digitálních kompetencí, jejich ukotvení v českém kurikulu.

Různorodost postavení digitálních kompetencí v kurikulech. Aktuální tendence v oblasti digitálních kompetencí. •Rámec profesních kvalit učitele, návrh standardu kvality profese učitele. •Rámce digitálních kompetencí studentů/občanů: DigComp, ISTE Standards for Student atp. •Rámce digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu, Mentep, Unesco ICT Competency, Selfie, Framework for Teachers, ISTE Standards For Educators, Profil Učitel21.

Profil Škola21. Možnosti a limity online nástrojů a autoevaluačních aplikací. •Mezinárodní šetření zaměřená na digitální dovednosti (PIAAC, PISA, TIMSS, ICILS) a analýzy jejich výsledků.

Tuzemská šetření digitálních kompetencí a podmínek jejich rozvoje (ČŠI, ČSÚ, FDV). •Role ICT metodika/koordinátora v oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů. Nástroje státu v podpoře digitálních kompetencí učitelů. •Rámcové vzdělávací programy (RVP) a jejich revize, koncept digitální gramotnosti a informatického myšlení v RVP.

Vzdělávací politika státu a její reflexe problematiky digitálních kompetencí učitelů.

Studijní programy