Obsah:
1. Zdraví, jeho definice, modely, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví.
2. Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika.
3. Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba.
4. Nejčastější choroby ohrožující novorozence, Apgar skóre a jeho význam, pre-, peri – a postnatální komplikace.
5. Novorozenecká žloutenka – definice, význam, etiologie, terapie.
6. Růst a vývoj dítěte, jeho normy, hodnocení a poruchy.
7. Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany.
8. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy.
9. Nejčastější respirační onemocnění – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba.
10. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba.
11. Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve – přehled, diagnostika, prevence, léčba.
12. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba.
13. Imunita, její funkce a poruchy, alergie – etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence.
14. Choroby vylučovací soustavy – příznaky, významné patologie, terapie, prevence.
15. Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence.
16. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče.
17. Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií oboru, anamnézou, okolnostmi růstu a vývoje dítěte, s význačnými patologickými stavy a chorobami dětského věku, s jejich etiologií, příznaky, diagnostikou, možností prevence, terapie a první pomoci. Očekávané výstupy: student zná základní patologické stavy a významné choroby dětského věku; umí poskytnout laickou první pomoc; je seznámen se zásadami prevence, výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu dětí.