Obsah:
1. Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku
2. Definice pojmů (inkluze, inkluzivní (společné) vzdělávání, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.)
3. Inkluzivní didaktika
4. Strategie hodnocení v inkluzivní škole.
5. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.
6. Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty.
7. Požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů v inkluzivním prostředí školy a školách
8. Diagnostické domény u žáků se znevýhodněním (tělesné, sluchové, mentální postižení, narušená komunikační schopnost, specifické poruchy učení a chování)
9. Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace).
Cílem kurzu je osvojit si základní znalosti, přístupy a strategie ve vzdělávání a diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol zřízených podle §16 a odst. 9. Specifikovat osobnost žáka a jeho variabilitu vývoje ve školním věku.
Student bude aplikovat teoretické poznatky z pedagogiky jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami do pedagogické praxe, osvojí si intervence a speciálně pedagogickou diagnostiku.