Obsah:
Dopad neuaraovývojových poruch jazyka a řeči na vzdělávání žáků.
Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály.
Breptavost(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti.
Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků.
Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u žáků s dysartrií, s verbální dyspraxií.
Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče.
Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa.
Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa.
Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
Studenti se v rámci předmětu seznámí se současnými teoretickými poznatky z oblasti narušené komunikační schopnosti ve školním věku a období dospívání na základě odborných zdrojů naší i zahraniční provenience. Pozornost je věnov ána foneticko-fonologickým obtížím, projevům vývojové dysfázii ve školním věku, dále problematice poruch fluence řeči, dětem a žákům s dysartrií, s poruchami hlasu.
V rámci seminářů se studenti zaměří na získání praktických zkušeností v diagnostickém procesu a v přípravě terapeutických postupů. Budou reflektovány obtíže, které ve školním věku a v dospívání přináší v průběhu edukačního procesu jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti.