Charles Explorer logo
🇨🇿

Surdopedie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO1S111A

Sylabus

Obsah přednášek:

Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice. Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Přístupy ke vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením.

Primární, sekundární a terciární vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v České republice a související legislativa. Maturitní zkouška pro žáky se sluchovým postižením. Specifika inkluzivního vzdělávání žáků se sluchovým postižením.

Specifika psaného projevu žáků se sluchovým postižením. Úvod do problematiky, shrnutí dosud známých poznatků, typy chyb v textech pisatelů se sluchovým postižením, práce s texty.

Čtení s porozuměním u žáků a studentů se sluchovým postižením.  Problematické aspekty čtenářské gramotnosti žáků a studentů se sluchovým postižením. Testování čtenářské gramotnosti žáků a studentů se sluhovým postižením v zahraničí a v ČR.

Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků se sluchovým postižením. Úpravy textů pro čtenáře se sluchovým postižením.

Problematika výuky českého jazyka, resp. čtení a psaní, u žáků a studentů se sluchovým postižením. Čeština jako cizí jazyk pro neslyšící. 

Obsah seminářů:

Základní fráze v českém znakovém jazyce, opakování témat: rodina, slovesa, škola, zájmy, jídlo,pití, vyjádření času – jednotlivé části dne, týdne, měsíce, roční období

Český znakový jazyk VII. – popis města – jednotlivé části města, místní a dálková doprava - dopravní prostředky ve městě.

Český znakový jazyk VIII. – téma „škola a vzdělávání pro sluchově postižené“ a s tímto tématem související komunikace v českém znakovém jazyce.

Český znakový jazyk IX. – popis vyučování, školní pomůcky, často používaná vyjádření v prostředí školy.

Český znakový jazyk X. – volnočasové aktivity (rozšíření znakové zásoby)

Souhrnné opakování – procvičování probraných celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu

Anotace

Kurz seznamuje studenty s problematikou vzdělávání žáků se sluchovým postižením a komunikačními přístupy uplatňovanými ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Dále je pozornost zaměřena na specifika výuky neslyšících žáků preferujících v komunikaci český znakový jazyk, především pak na výuku češtiny jako druhého jazyka, a na specifika jejich psaného projevu a čtení s porozuměním.