Obsah:
1. Anatomie sluchového ústrojí – zevní, střední, vnitřní ucho, centrální část sluchového ústrojí, sluchová dráha. Vývoj sluchového orgánu.
2. Teorie slyšení. Funkce sluchového ústrojí, periferní sluchový analyzátor, centrální sluchový analyzátor. Kostní a vzdušné vedení.
3. Sluch a věk. Sluch a řeč, mluvní a zvuková stránka řeči, vývoj řeči. Vyšetření ucha. Sluchové zkoušky.
4. Vyšetření sluchu u dětí – hračkami, řečí a ladičkami, audiometrie, audiogram, objektivní audiometrie. Vady sluchu. Sluchadla. Včasná reedukace. Kochleární implantát.
5. Řeč – příčiny nemluvnosti a poruch řeči. Hlas – poruchy hlasu organického a funkčního charakteru. Nos, vedlejší nosní dutiny, nosohltan, hrtan, průdušky. Stavba nosu a jeho funkce. Choroby nosu ve vztahu ke sluchové a hlasové funkci.
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled lékařského oboru foniatrie a ORL. Seznamuje se základními poznatky této propedeutické lékařské disciplíny tak, aby získané vědomosti mohli studenti uplatnit v dalších speciálně pedagogických disciplínách – logopedii, surdopedii s ohledem na potřebnou víceoborovou spolupráci v péči o osoby s narušenou komunikační schopností.Studenti si osvojují znalosti z ORL a foniatrie, které se týkají organických změn v lidském organismu se zaměřením na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském věku.
Seznamují se s významem a formami spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy, které jsou předpokladem správného postupu při nápravě porušených funkcí jedinců s postižením.