Obsah:
1. Terminologická východiska – vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení – systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
2. Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD
3. Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
4. Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
5. Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
6. Učební preference u žáků s SPU
7. Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
8. Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
9. Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
10. Reedukace, zásady, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
11. Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům edukační přístupy z oblasti specifických poruch učení. Pozornost bude věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků s SPU, vymezeny budou přístupy ke vzdělávání žáků s SPU na všech stupních.
Akcent bude dán na intervenční a reedukační přístupy v poradenství i v rámci multidisciplinární spolupráce. Studenti se seznámí s působením speciálního pedagoga v poradenském systému, v rámci předmětu si student osvojí metody reedukace jednotlivých projevů: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie.