Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikační systémy osob neslyšících

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO1S129B

Sylabus

Obsah:

1.      Úvodní opakování témat: bydlení, město, zájmy, volnočasové aktivity, zdraví a nemoc, vyjádření času

2.      Názvy vybraných měst a států – dovolená – vyprávění

3.      Vyjádření času a jeho uplatnění ve vyprávění.

4.      Jednoduchá vyprávění, pohádky v ČZJ

5.      Zdravotnictví – základní nemoci, lékař, léčení, vyšetření, nácvik konverzace, krátký rozhovor lékaře a pacienta

6.      Vzdělávání, škola – znaky související s výukou ve škole, názvy pomůcek

7.      Souhrnné opakování – praktická cvičení, videoukázky

8.      Umělecké tlumočení – seznámení s možnostmi uměleckého tlumočení, ukázky videonahrávek, tlumočení poezie hudby, divadelní tlumočení

9.      Vyjádření emocí, specifické znaky, nepřímá pojmenování v ČZJ

10.    Téma „Povolání“ - krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání

11.    Jednání na úřadě – vyřízení žádosti, státní podpora, příspěvek, kompenzační pomůcka, sociální pracovník – nácvik krátké konverzace

12.    Člověk s postižením – znaky na odborné pojmy z oblasti SPPG – základní termíny související se speciálně pedagogickou terminologií

13.    Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma

Anotace

Předmět je zaměřen na posílení kompetence studentů týkající se komunikace v českém znakovém jazyce, na praktická cvičení spojená s osvojením frekventovaných slovních spojení a frází běžně používaných v komunikaci mezi neslyšícími. Důraz je kladen zejména na schopnost plynulé komunikace ve znakovém jazyce, zejména pak na použití znaků, týkajících se základních témat konverzace, a to jak s dospělými neslyšícími, tak i s neslyšícími dětmi. Část výuky je taktéž zaměřena na osvojení znaků souvisejících s výchovou a vzděláváním dětí a žáků neslyšících ve školních zařízeních.