Charles Explorer logo
🇬🇧

Quality of Life of Individulas with Hearing Impairment

Class at Faculty of Education |
OPNO1S132B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah:

1.      Úvod – seznámení s pojmem kvalita života, jeho historií a vývojem

2.      Definice pojmu, vymezení pojmu vůči ostatním oborům

3.      Objektivní a subjektivní rovina kvality života,

4.      Filozofické a etické kontexty pojmu a výzkumu

5.      Teoretická východiska, koncepty a modely kvality života

6.      Ukazatele kvality života, různý přístup k pojmu (národní úroveň, subjektivní a objektivní model)

7.      Nástroje určené k měření kvality života

8.      Sluchové postižení a jeho dopady na člověka

9.      Kvalita života v kontextu sluchového postižení

10.    Specifika měření kvality života a jejího výzkumu v oblasti senzorických postižení

11.    Praktické příklady a práce s výzkumnými materiály

12.    Praktická aplikace vybraných výzkumných nástrojů, širší diskuze nad probranými tématy, závěrečné shrnutí Dále budou probrána další surdopedická témata dle aktuální situace.

Annotation

The aim of the course is to introduce students to the multidimensional issues and content of the concept of quality of life - with an emphasis on the field of hearing impairment. Attention is paid to the breadth of the concept and the various disciplinary approaches that relate to the structure of quality of life.

Emphasis is also placed on familiarising oneself with the various comprehensive models and concepts used within the field under discussion - including standardised research materials (e.g. WHO instruments).

Attention is also given to the term health-related quality of life. Students are introduced to the research tools and methods used to assess and research this concept.

The course is also designed to address the issue of hearing impairment and quality of life for people with hearing impairment. The seminars lead students to acquire and grasp the concept of quality of life in practice - for example, through the direct use of available research instruments.