Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalita života osob se sluchovým postižením

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO1S132B

Sylabus

Obsah:

1.      Úvod – seznámení s pojmem kvalita života, jeho historií a vývojem

2.      Definice pojmu, vymezení pojmu vůči ostatním oborům

3.      Objektivní a subjektivní rovina kvality života,

4.      Filozofické a etické kontexty pojmu a výzkumu

5.      Teoretická východiska, koncepty a modely kvality života

6.      Ukazatele kvality života, různý přístup k pojmu (národní úroveň, subjektivní a objektivní model)

7.      Nástroje určené k měření kvality života

8.      Sluchové postižení a jeho dopady na člověka

9.      Kvalita života v kontextu sluchového postižení

10.    Specifika měření kvality života a jejího výzkumu v oblasti senzorických postižení

11.    Praktické příklady a práce s výzkumnými materiály

12.    Praktická aplikace vybraných výzkumných nástrojů, širší diskuze nad probranými tématy, závěrečné shrnutí Dále budou probrána další surdopedická témata dle aktuální situace.

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s multidimenzionální problematikou a obsahem pojmu kvalita života – a to s důrazem na oblast sluchového postižení. Pozornost je věnována šíři pojmu a jednotlivým oborovým přístupům, které se ke struktuře kvality života vztahují.

Důraz je rovněž kladen na seznámení se s jednotlivými ucelenými modely a koncepty, které se v rámci probírané oblasti využívají – a to včetně standardizovaných výzkumných materiálů (např. nástroje od WHO). Pozornost je dále věnována termínu kvalita života spojená se zdravím.

Studenti jsou seznámeni s výzkumnými nástroji a metodami, používanými při hodnocení a výzkumu tohoto pojmu. Předmět je dále koncipován směrem k problematice sluchového postižení a kvality života osob se sluchovým postižením.

Semináře vedou studenty k praktickému osvojení a uchopení pojmu kvalita života – např. skrze přímé použití dostupných výzkumných instrumentů.