Obsah:
1. Úvod – seznámení s pojmem kvalita života, jeho historií a vývojem
2. Definice pojmu, vymezení pojmu vůči ostatním oborům
3. Objektivní a subjektivní rovina kvality života,
4. Filozofické a etické kontexty pojmu a výzkumu
5. Teoretická východiska, koncepty a modely kvality života
6. Ukazatele kvality života, různý přístup k pojmu (národní úroveň, subjektivní a objektivní model)
7. Nástroje určené k měření kvality života
8. Sluchové postižení a jeho dopady na člověka
9. Kvalita života v kontextu sluchového postižení
10. Specifika měření kvality života a jejího výzkumu v oblasti senzorických postižení
11. Praktické příklady a práce s výzkumnými materiály
12. Praktická aplikace vybraných výzkumných nástrojů, širší diskuze nad probranými tématy, závěrečné shrnutí Dále budou probrána další surdopedická témata dle aktuální situace.
Cílem předmětu je seznámit studenty s multidimenzionální problematikou a obsahem pojmu kvalita života – a to s důrazem na oblast sluchového postižení. Pozornost je věnována šíři pojmu a jednotlivým oborovým přístupům, které se ke struktuře kvality života vztahují.
Důraz je rovněž kladen na seznámení se s jednotlivými ucelenými modely a koncepty, které se v rámci probírané oblasti využívají – a to včetně standardizovaných výzkumných materiálů (např. nástroje od WHO). Pozornost je dále věnována termínu kvalita života spojená se zdravím.
Studenti jsou seznámeni s výzkumnými nástroji a metodami, používanými při hodnocení a výzkumu tohoto pojmu. Předmět je dále koncipován směrem k problematice sluchového postižení a kvality života osob se sluchovým postižením.
Semináře vedou studenty k praktickému osvojení a uchopení pojmu kvalita života – např. skrze přímé použití dostupných výzkumných instrumentů.