Obsah:
1. Vymezení oblasti získaných neurogenních poruch komunikace.
2. Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a ve stáří. Přetrvávající a získané formy narušené komunikační schopnosti.
3. Stárnutí – důležité diagnostické momenty v oblastech dílčích funkcí. Komplexní diagnostika narušené komunikační schopnosti v dospělém věku. Mezioborová spolupráce – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychologie, psychiatrie.
4. Afázie, příčiny vzniku, klasifikace, symptomatologie. Přístupy diagnostické a terapeutické. Logopedická intervence jako součást komplexní péče o afatiky.
5. Dysartrie – vymezení, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diagnostické matriály. Logopedická terapie.
6. Dysfagie – poruchy polykání v dospělosti a ve stáří. Etiologie, symptomatologie, diagnostika a logopedická terapie.
7. Koktavost u dospělých osob. Logopedická terapie, individuální, skupinové terapeutické přístupy.
8. Komunikace a její narušení u osob s Alzheimerovou chorobou, s demencí, s Parkinsonovou chorobou.
9. Vyšetření řečových funkcí osob po CMP.
10. Vliv narušené komunikační schopnosti na rodinné prostředí dospělých osob. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad narušené komunikační schopnosti na kvalitu života dospělého jedince.
Studenti se v rámci kurzu seznámí s jednotlivými druhy získaných neurogenních poruch řeči v dospělosti a ve stáří, s jejich etiologií, symptomatologií, možnostmi logopedické diagnostiky i terapie v rámci komplexní rehabilitace. Studenti budou seznámeni s problematikou poruch příjmu potravy a poruch polykání, které souvisí se získanými neurogenními poruchami.
V rámci seminářů studenti získají praktické zkušenosti při aplikaci diagnostických materiálů, testů a testových baterií, které současná logopedie využívá u osob s neurogenními poruchami v dospělosti a ve stáří.