1. Komunikační proces, role funkční komunikace ve společnosti, charakteristika jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Řeč, vývoj řeči a jazykové roviny z hlediska obsahové, artikulační, gramatické stránky a modulačních faktorů řeči u nedoslýchavých a ohluchlých osob.
2. Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Sluchová výchova.
3. Kochleární implantáty. Raná péče a rehabilitační intervence (sluchová, řečová výchova a odezírání) po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, Centra kochleárních implantací, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí).
4. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené).
5. Prvopočáteční čtení a psaní, globální čtení, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest, výzkumy.
6. Specifické rysy osvojování českého jazyka a vývoje čtenářských dovedností u osob s prelingválním sluchovým postižením. Obsah seminářů: Zásady funkční komunikace u nedoslýchavých a ohluchlých osob. Charakteristika problematických aspektů v procesu komunikace u osob se sluchovým postižením, komunikační bariéry. Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce. Problematika RHB před a po kochleární implantaci Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce.
Cílem předmětu bude seznámit posluchače s vývojem orálních komunikačních metod v edukaci osob se sluchovým postižením ve světě i u nás včetně aktuální situace. Dále upozornit na moderní technologie v surdopedii se zaměřením na sluchovou protetiku.
Současné možnosti inkluzivního vzdělávání a podpůrná opatření. Součástí předmětu budou semináře s možností praktického nácviku odesílání, znakového jazyka a probrání praktických problémů, vztahujících se k běžnému životu osob se sluchovým postižením.