Charles Explorer logo
🇨🇿

Sekundárně narušená komunikační schopnost

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO3S312B

Sylabus

1.Terminologické vymezení sekundárně NKS, kategorizace, možnosti dominujících postižení a koincidence NKS, etiologické faktory, současné problémy v logopedické péči o osoby se sekundárně NKS.

2. Role logopeda v léčebně rehabilitačním procesu, v terapeutickém procesu, úkoly diferenciální diagnostiky v logopedii.

3. NKS při smyslových vadách, etiologie, symptomatologie NKS při postižení zrakovém a sluchovém. Terapeutické přístupy v rozvíjení komunikačních schopností osob se smyslovým postižením. Spolupráce logopedů s tyflopedy a surdopedy. Prognóza řečového vývoje sluchově a zrakově postiženého jedince.

4. NKS v koincidenci s hybnou symptomatikou a mentálním postižením. Symptomy NKS při těžké poruše motoriky, vliv narušené oromotoriky, hlasové poruchy, narušený vývoj řeči.

5. Získaná NKS v poúrazovém stavu a při CMP. Diagnostika a terapie při postižení CNS jiné etiologie. Role logopeda v ucelené rehabilitaci osob s tělesným postižením.

6. Projevy poruchy kognitivního vývoje v řečovém projevu, symptomatologie dle různých forem mentální retardace, diferenciální logopedická diagnostika a intervence v práci s mentálně postiženými.

7. NKS v souvislosti s PAS (etiologie, symptomatologie, klasifikace, intervence).

Anotace

Cílem předmětu bude vymezení osob se sekundárně narušenou komunikační schopností v různém věku, seznámení s diagnostickými a terapeutickými přístupy v rámci rehabilitačního procesu včetně role logopeda. Možnosti edukace, pracovního uplatnění osob se sekundárně narušenou komunikační schopností a kvalita jejich života.

Součástí předmětu bude seznámení smetodami a principy využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace.