Charles Explorer logo
🇬🇧

Quality of Life of Individulas with Hearing Impairment

Class at Faculty of Education |
OPNO3S315B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.      Úvod – seznámení s pojmem kvalita života, jeho historií a vývojem

2.      Definice pojmu, vymezení pojmu vůči ostatním oborům

3.      Objektivní a subjektivní rovina kvality života,

4.      Filozofické a etické kontexty pojmu a výzkumu

5.      Teoretická východiska, koncepty a modely kvality života

6.      Ukazatele kvality života, různý přístup k pojmu (národní úroveň, subjektivní a objektivní model)

7.      Nástroje určené k měření kvality života

8.      Sluchové postižení a jeho dopady na člověka

9.      Kvalita života v kontextu sluchového postižení

10.    Specifika měření kvality života a jejího výzkumu v oblasti senzorických postižení

11.    Praktické příklady a práce s výzkumnými materiály

12.    Praktická aplikace vybraných výzkumných nástrojů, širší diskuze nad probranými tématy, závěrečné shrnutí Dále budou probrána další surdopedická témata dle aktuální situace.

Annotation

The aim of the course is to familiarize students with multidimensional issues and the content of the concept of quality of life - with an emphasis on the field of hearing impairment. Attention is paid to the breadth of the term and individual branch approaches that relate to the structure of quality of life.

Emphasis is also placed on becoming familiar with individual comprehensive models and concepts that are used within the area under discussion - including standardized research materials (e.g. tools from the WHO). Attention is also paid to the term quality of life associated with health.

Students are introduced to research tools and methods used in the evaluation and research of this concept. The seminars guide students to the practical acquisition and grasp of the concept of quality of life - for example, through the direct use of available research instruments.