Charles Explorer logo
🇨🇿

Náslechová praxe s reflexí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO4O013A

Sylabus

Obsah předmětu tvoří témata

1. Pojetí předmětu náslechová praxe s reflexí a systém praxí v navazujím studiu, význam odborné komunikace

2. Koncepce klinické školy a podoby spolupráce s fakultními učiteli

3. Specifika oborové didaktiky OV a ZSV a rozdílná pojetí výuky OV a ZSV na odlišných typech typy škol

4. Uvedení do problematiky hospitace a evaluace výuky a rozvoj schopnosti odborně komunikovat

5. Možnosti didaktického rozboru videozáznamu výuky

6. Seznámení s vybranými výukovými metodami a postupy významnými pro OV a ZSV

7. Seznámení s učebnicemi a učebními materiály

8. Příklady dobré a špatné praxe

9. Inovativní didaktické postupy (s ohledem na možnosti distanční výuky)

10. Evaluce proběhnuvší praxe

11. Profesní a osobnostní růst učitele a příprava na souvislou praxi

12. Profesní portfolio.

Anotace

Předmět Náslechová praxe s reflexí umožňuje studentům získat zkušenost s oblastí praxe vyučování Výchovy k občanství a Základů společenských věd na ZŠ a SŠ. V přípravných seminářích se studenti seznamují s organizací praxe a získávají představu o podobách, možnostech, nárocích a obtížích výuky studovaného oboru.

Na školách studenti absolvují minimálně 4 náslechy vyučovacích hodin výchovy k občanství, pozorování zapisují do záznamových listů a písemně reflektují. Reflexi výuky podle zadání písemně zpracovávají do portfolia, diskutují je s vedoucím učitelem praxe a závěry uvádějí do záznamového archu v portfoliu.

V reflektivních seminářích studenti porovnávají důležité jevy výuky, didaktické postupy vyučujícího a vzájemně komunikují zjištěné obtíže při vyučování jednotlivých témat. Pozornost bude věnována též vnímání rozdílných požadavků na výuky v odlišných podmínkách, např. rozdílu mezi výukou na základní škole a střední škole.

Studijní programy