Charles Explorer logo
🇨🇿

Nezápadní formy myšlení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO4O031B

Sylabus

Střet Evropy se ´signifikantním druhým´: ideologické ospravedlnění kolonialismu. Rasa a rasové vztahy mezi kolonizujícím a kolonizovaným. Vědecká teorie o rase a sociální evolucionismus.

Moderní evropský kolonialismus: kulturní změna, la situation coloniale (George Balandier)

Břímě černého muže: od kmene k národu, nacionalismus ve třetím světě. Dekolonizace a nezávislost kolonií. Dědictví kolonialismu.

Diskurz rozvoje. Rozvojová studia.

Ideové zdroje postkoloniálních studií: poststrukturalismus (Jacques Derrida); postmodernismus (Michel Foucault); feminismus; marxismus (Antonio Gramsci); psychoanalýza (Jacques Lacan); lingvistika; literární teorie (Ashcroft, Griffiths, Tiffin).

Postkolonialismus a analýza koloniálního diskurzu: Said, Fanon, Aimé Césaire.

Saidům Orientalismus. Okcidentalismus.

Postkolonialismus a krize reprezentace: ´svatá trojice´ (Bhabha, Spivak, Said). Synkrese, hybridita, postkoloniální identita, diaspora.

Hindutva, hinduistická ideologie a nacionalismus.

Současné arabské myšlení. Od panarabismu a arabského socialismu k islamismu.

Současná africká sociální a politická filosofie.

Decolonise Now! Dekolonizace myšlení v teorii a praxi.

Anotace

Předmět je věnován seznámení se základními koncepty a teoriemi postkolonialismu a jejich vztahu k tzv. nezápadním formám myšlení – zejména v Africe, Indii a v arabském světě. Studenti se seznámí se základními okolnostmi kolonizací, (post)koloniální situací a současnou globalizující se společností.

Bude zkoumán vztah mezi kolonií, postkolonií, kmenem, etnikem, národem a státem na základě émických i etických koncepcí kolonialismu a postkolonialismu v sociálních vědách, zejména prizmatem sociální filosofie, sociokulturní antropologie a kulturálních studií, politologie, literární teorie a historie. Postkolonie jako určitá specifická identita, vznikající z konkrétní dějinné trajektorie, bude nazírána jako jev dynamický, rozvíjející se v čase a prostoru, a zahrnující další jevy, jako např. otázku tradice a modernity, autority a moci, kultury a identity.

Studijní programy