Charles Explorer logo
🇬🇧

Critical thinking

Class at Faculty of Education |
OPNO4O032B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Základní zaměření kritické teorie, její vztah k dějinám, moderně a postmoderně

2. Vznik a charakter dějin kritické teorie

3. Rozdíl mezi kritickou teorií a jinými směry (fenomenologií, existencialismem, analytickou filosofií, marxismem)

4. Představitelé první generace kritické teorie: Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Benjamin

5. Pojem ideologie

6. Dvojznačnost pokroku (Dialektika osvícenství)

7. Vzájemný vztah přírody a společnosti. Problém konstrukce genderu a enviromentální témata

8. Psychoanalýza jako nástroj společenské analýzy: Marcuse, Fromm, Žižek

9. Normativní chápání společnosti (Habermas, Honneth)

10. Kritická teorie a pedagogika (Paolo Freire)

11. Čeští představitelé kritického myšlení: Kosík, Machovec, Bondy, Kalivoda

12. Současné kritické myšlení (Badiou, Ranciere, Agamben, Žižek)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz se věnuje kritické teorii (tzv. Frankfurtské škole) jako jednomu z hlavních paradigmat kritického myšlení, které vytváří východiska pro interdisciplinární analýzu současných krizových fenoménů. Výuka se zaměřuje na její hlavní představitele, koncepce, stěžejní texty a na její širší kulturní a sociální souvislosti.

The course focuses on critical theory (the so-called Frankfurt School) as one of the main paradigms of critical thinking, which creates the basis for an interdisciplinary analysis of contemporary crisis phenomena. The course focuses on its main exponents, concepts, key texts and its wider cultural and social context.

Study programmes