1. Role a význam mediální výchovy v rámci výuky základů společenských věd
2. Masová média a vzdělávání
3. Přímá a mediovaná komunikace
4. Masová média a moderní sociální vědomí
5. Média a jejich vlastníci
6. Serióznost a bulvárnost
7. Tisk
8. Rozhlas a televize
9. Sociální média a ověřování faktů. Dezinformace a fake news. Hoaxy10. Percepce zpráv, dopady na společenské klima, výroční zprávy o extremismu a koncepce boje proti extremismu11. Média a politika12. Orientovat se v dnešním světě: média a veřejný prostor. Média a občan.
Předmět uvádí studující do oboru, který je klíčový pro budoucí učitele základů společenských věd, neboť ho budou později učit. Proto je koncipován podvojně: jednak ukazuje, jak médiím rozumět, jednak provádí praktický nácvik toho, jak o nich učit.
Poskytuje tedy jak pohled společenských věd na roli médií v současné společnosti, tak pohled didaktický, orientovaný na výukovou praxi. Z obou hledisek – teoretického i didaktického – zvyšuje mediální gramotnost studujících a ukazuje cesty, jak napomoci budoucím pedagogům a pedagožkám v tom, aby později sami mohli mediální gramotnost zvyšovat u těch, koho budou vzdělávat.
Vzhledem k současným trendům v teorii masového šíření informací nejsou média pojímána pouze úzce jako klasické sdělovací prostředky, nýbrž jako každá mediovaná sociální komunikace, kter á a) určitou měrou formuje a zároveň zrcadlí sociální vědomí, b) spoluustavuje a zároveň vyjadřuje veřejný prostor současných společností.