Charles Explorer logo
🇨🇿

Inspiromat pro začínající učitele OV a ZSV

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO4O104C

Sylabus

1.      26.2. 13:00 - 15:15 Prezenční setkání – Strasti a slasti začínajících učitelů - Praha

Úvodní setkání kurzu je zaměřeno na mapování potřeb začínajících učitelů, krystalizaci témat, která budou analyzována v rámci kurzu. Pozornost bude zaměřena především na:

·         Adaptační proces začínajících učitelů

·         Úskalí výchovně vzdělávacího procesu – cíle výuky, nástrahy klasifikace a její kritéria, adaptace začínajícího učitele do struktury školy, definování potřeb začínajícího učitele

·         Metodická připravenost začínajícího učitele

·         Jak předejít a čelit konfliktům – já jako začínající učitel a mé okolí – rodiče, spolupracovníci, žáci

·         Psychohygiena začínajícího učitele jako prevence předčasného odchodu začínajících učitelů z praxe

·         Sdílení zkušeností – videohospitace jako nástroj (sebe)reflexe

Praktické výstupy ze setkání:

·         Písemný rozbor modelové hodiny (videohospitace) 2.   18.3. nebo 26.3.  9:00 - 13:00 Výjezdní setkání – Setkání s praxí – ZŠ Partyzánská Česká Lípa (V průběhu semestru bude více termínů k výběru)

Druhá část semináře je zaměřena na poznání praxe v prostředí základní školy. Studenti během návštěvy ZŠ Partyzánská absolvují:

·         Náslechy s následnými rozbory ve výuce (volba dle aprobace)

·         Diskusi s týmem začínajících učitelů, kteří jsou součástí ped. sboru na ZŠ Partyzánská

·         Setkání s Metodičkou pedagogického rozvoje

·         Účast na pracovní poradě týmu/ rodičovských schůzkách – stínování

·         Diskusní klub se žáky školy

·         Setkání se zástupci školského poradenského pracoviště – speciální pedagog, školní psycholog,

Podrobný program je závislý na termínu realizace výjezdního setkání

Praktické výstupy ze setkání:

·         SWOT analýza zaměřená na mapování prostředí ZŠ Partyzánská   3.     22.4. 13:00 - 15:15  Prezenční setkání – Co jsme přivezli z České Lípy (a poznali v rámci kurzu) - Praha

Závěrečné blokové setkání je zaměřeno na:

·         reflexi výjezdního setkání

·         praktickou ukázku metod používaných ve výuce

·         práce s žákovským kolektivem

·         spolupráce s pedagogy – učící se skupina, sdílení zkušeností,

·         nastavení spolupráce s asistentem pedagoga

Praktické výstupy ze setkání:

·         zásobník metodických aktivit pro práci ve vyučovací hodině

Anotace

Předmět „Inspiromat pro začínajícího učitele OV/ZSV“ je věnován potřebám začínajících učitelů. Jádrem výuky je hledání scénářů, jak uspět v adaptačním období začínajícího učitele.

Výuka předmětu se opírá o propojení vedení školy (ředitel), zástupce sborovny (pedagog) a začínající učitelé (studenti). Dílčí témata vychází z klíčových otázek z oblasti výchovně-vzdělávacího procesu, vztahů a klimatu ve škole, školní třídě a sborovně, komunikace mezi učitelem – žákem – zákonným zástupcem.

Nedílnou součástí je řešení metodicko-didaktických otázek výuky společenských věd na ZŠ. Koncepce výuky předmětu kombinuje nástroje diskuze, trénování pedagogických a didaktických dovedností, stínování práce učitele, modelování řešení příkladů z praxe.

Studijní programy