1. 26.2. 13:00 - 15:15 Prezenční setkání – Strasti a slasti začínajících učitelů - Praha
Úvodní setkání kurzu je zaměřeno na mapování potřeb začínajících učitelů, krystalizaci témat, která budou analyzována v rámci kurzu. Pozornost bude zaměřena především na:
· Adaptační proces začínajících učitelů
· Úskalí výchovně vzdělávacího procesu – cíle výuky, nástrahy klasifikace a její kritéria, adaptace začínajícího učitele do struktury školy, definování potřeb začínajícího učitele
· Metodická připravenost začínajícího učitele
· Jak předejít a čelit konfliktům – já jako začínající učitel a mé okolí – rodiče, spolupracovníci, žáci
· Psychohygiena začínajícího učitele jako prevence předčasného odchodu začínajících učitelů z praxe
· Sdílení zkušeností – videohospitace jako nástroj (sebe)reflexe
Praktické výstupy ze setkání:
· Písemný rozbor modelové hodiny (videohospitace) 2. 18.3. nebo 26.3. 9:00 - 13:00 Výjezdní setkání – Setkání s praxí – ZŠ Partyzánská Česká Lípa (V průběhu semestru bude více termínů k výběru)
Druhá část semináře je zaměřena na poznání praxe v prostředí základní školy. Studenti během návštěvy ZŠ Partyzánská absolvují:
· Náslechy s následnými rozbory ve výuce (volba dle aprobace)
· Diskusi s týmem začínajících učitelů, kteří jsou součástí ped. sboru na ZŠ Partyzánská
· Setkání s Metodičkou pedagogického rozvoje
· Účast na pracovní poradě týmu/ rodičovských schůzkách – stínování
· Diskusní klub se žáky školy
· Setkání se zástupci školského poradenského pracoviště – speciální pedagog, školní psycholog,
Podrobný program je závislý na termínu realizace výjezdního setkání
Praktické výstupy ze setkání:
· SWOT analýza zaměřená na mapování prostředí ZŠ Partyzánská 3. 22.4. 13:00 - 15:15 Prezenční setkání – Co jsme přivezli z České Lípy (a poznali v rámci kurzu) - Praha
Závěrečné blokové setkání je zaměřeno na:
· reflexi výjezdního setkání
· praktickou ukázku metod používaných ve výuce
· práce s žákovským kolektivem
· spolupráce s pedagogy – učící se skupina, sdílení zkušeností,
· nastavení spolupráce s asistentem pedagoga
Praktické výstupy ze setkání:
· zásobník metodických aktivit pro práci ve vyučovací hodině
Předmět „Inspiromat pro začínajícího učitele OV/ZSV“ je věnován potřebám začínajících učitelů. Jádrem výuky je hledání scénářů, jak uspět v adaptačním období začínajícího učitele.
Výuka předmětu se opírá o propojení vedení školy (ředitel), zástupce sborovny (pedagog) a začínající učitelé (studenti). Dílčí témata vychází z klíčových otázek z oblasti výchovně-vzd ělávacího procesu, vztahů a klimatu ve škole, školní třídě a sborovně, komunikace mezi učitelem – žákem – zákonným zástupcem.
Nedílnou součástí je řešení metodicko-didaktických otázek výuky společenských věd na ZŠ. Koncepce výuky předmětu kombinuje nástroje diskuze, trénování pedagogických a didaktických dovedností, stínování práce učitele, modelování řešení příkladů z praxe.