Vlastní výuka psychopatologie je realizována formou přednášek a seminářů. Jednotlivé téma je prezentováno formou úvodní přednášky s odkazem na literaturu specifickou pro dané téma. Na úvodní přednášku navazuje ilustrativní kazuistika z odborné poradenské praxe přednášejícího. Obsah prezentované kazuistiky sleduje sice psychopatologickou diagnostiku tématu, ale stejně silný důraz je kladen na poradenské souvislosti tj. - možnosti edukační v daném případě, práce v pedagogicko-psychologické poradně, případně spolupráce dětským lékařem a psychiatrem. Důraz je kladen na spolupráci s rodiči, orientaci na okolí poruchou postiženého dítěte; jeho pozici ve třídě. Nezanedbatelná je spolupráce a informovanost ze strany třídního učitele a dalších vyučujících pracujících ve třídě s žákem vyžadujícím specielní odbornou a poradenskou pomoc.
Celý kurz dětské psychopatologie je koncipován způsobem usilujícím o vzájemnou propojenost a návaznost jednotlivých přednášených disciplin - konkrétně pro předmět psychopatologie jde o tematické okruhy poruch učení a chování a problematiky sexuálního vývoje.
Podstatnou část přípravy studentů v předmětu psychopatologie představují seminární konzultace realizované v podstatě dvěmi způsoby: přímo v seminární výuce jsou konzultovány z výše uváděných hledisek konkrétní případy eventuelně uváděné posluchači z jejich případné odborné praxe, seminární práce, jsou koncipovány tak, že vedle teoretického zpracování zadaného tématu je součástí práce i kazuistika konkrétního případu s důrazem na jeho prognózu
Koncepce výuky vychází z tradičnějšího pojetí třídění psychopatologických jevů a v současné době v psychiatrii zavedená tzv. Mezinárodní klasifikace nemocí (10. revize) je podrobně vysvětlena a komentována v historickém kontextu, především z evropského pohledu a učení významných osobností psychiatrie a psychopatologie.
Upřesnění obsahu jednotlivých studijních témat:
Pojmy duševního zdraví a normality
Duševní zdraví ? u dítěte chápáno jako vývojový fenomén reflektující dané prostředí a z něho se odvíjející i vyvíjející.Vedle biologických faktorů, především rodinné prostředí, škola a často, především v období dospívání, vlivy spoluvrstevníků. Z tohoto pohledu je potom nutno pojímat i koncepty normality.
Příčiny duševních poruch a chorob v dětském věku, základní pojmy
Endogenní činitelé, přímé vlivy dědičnosti, vlivy v období prenatálním, natální fáze, vlivy postnatální, multifaktoriálnost etiologie i patogeneze. Pojem symptonu, syndromu a nosologické jednotky. Teorie normality - statistická, subjektivní, ideální, sociokulturní, vlivy dynamických teorií, etická hlediska v přístupu k duševně nemocným.
Náročné životní situace
Vysvětlení pojmů stres, frustrace, jejich specifikace a rozdíly; psychická deprivace - základní definice, příčiny, členění a následky. Konflikty - definice, členění, řešení konfliktových situací - vývojové hledisko, formy adaptace a vlivy individuální tolerance.
Mentální retardace
Uvedení do "specifikace" pojmu mentální retardace. Definice, etiologie (chromozomální a metabolické poruchy, infekce, intoxikace, porodní komplikace, vlivy deprivace, dědičnost); členění. Mentální charakteristika dětí s podprůměrným intelektem. Demence - etiologie, definice. Osobnostní a typologická charakteristika.
Psychické projevy při organických a dalších nervových poruchách
Organické psychické poruchy - různorodost etiologie; mozková komoce, kontuze, dětská mozková obrna, epilepsie v dětském věku. Onemocnění dítěte encefalitidou, meningitidou.
Dětské neurózy ? psychogenní a emoční poruchy
Základní charakteristika a etiologie neuróz. Specifické projevy neurotických onemocnění v dětském věku a dospělosti. Věková variabilita a podmíněnost, osobnostní faktory. Neurotické dítě a školní prostředí.
Specifické vývojové poruchy, LMD ? tradiční koncept a současné pojetí
Lehká mozková dysfunkce - základní definice, zdroje a příčiny, komplexnost obrazu a základní příznaky (vývojová nerovnoměrnost, poruchy aktivity, pozornosti, emocionální projevy, poruchy motoriky). Souvislost LMD se specifickými poruchami učení - členění, výskyt, nejčastějš í projevy, náprava, přístup učitele.
Poruchy chování, dětská delikvence.
Definice, diagnostické členění a diferenciace, příčiny a projevy, zdroje v osobnosti, v sociálním prostředí, dětská delikvence, její nejčastější projevy, možnosti prevence, suicidiální chování.
Disharmonický vývoj osobnosti
Zdroje a příčiny, definice a blízká diagnostická terminologie, charakteristika vývoje v dětské ontogenezi, nejčastější a nejzávažnější projevy. Etická hlediska.
Týrané a sexuálně zneužívané dítě
Kulturní a sociální vlivy a determinanty ? historické změny v přístupu.Typy sociálního prostředí ? charakteristika rodiny týraného a zneužívaného dítěte, osobnost matky a jejího partnera.. ?Specifika? ohroženého dítěte. Znaky a projevy chování dítěte signalizující syndrom. Následky syndromu pro další vývoj.
Návykové chování dětí a v době v době dospívání
Příčiny drogové závislosti. Vedle tzv.nových drog stále největším problémem konzumace alkoholu a tabáku; problematická tolerance vůči drogám u určitých společenských skupin (bagatelizace marihuany). Závažnost účinku drog na nezralý organizmus. Gamblérství ? dosud u dětí přehlížený fenomén. Typické znaky závislého chování. Možnosti intervence.
Dítě v nemoci
Prožívání dítěte nemoci z vývojového hlediska, reakce na nemoc, simulace, agravace, disimulace. Dítě pod vlivem léků a dalších omezení vyvolaných nemocí, přístup rodičů, školní situace. Přístup k dětem chronicky nemocným a handicapovaným, autoplastický obraz nemoci.
Dětská psychoformní ( psychosomatická ) onemocnění
Definice, vývoj poznatků o psychogenních faktorech somatických onemocnění, specifická a nespecifická teorie vzniku. Vlivy prostředí a osobnostní podmíněnost vzniku choroby. Nejčastější choroby tohoto typu v dětském věku, sociální kontexty.
Pervazivní vývojové poruchy
Pronikavé výrazné a komplexní postižení duševního vývoje dítěte, počínající v raném dětství.Kannerův časný infantilní autismus ? narušená sociabilita, komunikace a herní aktivity, stereotypie,rituály. Atypický autismus. Aspergerův syndrom ? "autistická psychopatie". Rettův syndrom ? genetický zdroj poškození, výskyt pouze v dívčí populaci. Dezintegrační psychóza a Hellerův syndrom.Vzácné typy psychického poškození ? přesto v souvislosti s integračními koncepty nutná alespoň minimální znalost výchovného poradce.
Psychózy v dětském věku a dospívání
Schizofrenie ? základní projevy, aspekty věku.Hebefrenní, oneroidní, katatonní a simplexní forma. Diferenční hlediska, prognóza. Infekční psychózy a psychické poruchy při intoxikacích.
Klasifikace psychických poruch ? MKN-10
Podstata moderní současné klasifikace ? východiska a koncepty.Pojmové a obsahové rozdíly ve vztahu k dětské psychopatologii. Komparace tradičních nosologických jednotek a MKN.
Základním východiskem výuky proponovaného kurzu je zdůrazňování značné vývojovou variability psychického vývoje dítěte a v tomto kontextu nepokládat každý nestandardní projev v chování dítěte za psychopatologický. Často se jedná spíše o hraniční projev ještě přiměřeného duševního vývoje ? to platí především pro složitější ontogenetická období. Bohužel jisté patologické "nálepkování" se nevyhýbá ani dětem školního věku, dokonce možná se s ním u dětí setkáváme nejčastěji.
LS 2021: předmět bude probíhat formou online přednášek přes zoom.
Zde link na 1. přednášku (25.2. 8:55):
Topic: Psychopatologie dětí
Time: Feb 25, 2021 08:55 Amsterdam, Berlin, Rome, Stockholm, Vienna
Join Zoom Meeting https://cuni-cz.zoom.us/j/97952863506?pwd=bEJrc0lNMHFMcTlqVUhVMERNeWNoZz09
Meeting ID: 979 5286 3506
Passcode: 510168
Další informace budou v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9929
Heslo pro zápis: mkn10