Charles Explorer logo
🇨🇿

Diagnostika dětí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP1Q119A

Sylabus

Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní

či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10.

.

Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?

úvodní fází, vlastním vyšetřením, jeho závěrem, problematikou formulací psychologické zprávy.  

Je důležité znát diference mezi charakteristikou : testových metod základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.  

Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy : dětí útlého věku, dětí věku předškolního, věku školního, dětí dospívajících.  

Dále je nezbytné zvažovat další faktory :

? faktory vývoje,

? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje,

? faktory volby diagnostických metod, testové baterie

? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.  

Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.  

Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami    

Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :  

Diagnostika schopností  

Diagnostika inteligence

( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )  

Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás

( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley,

Terman a úpravy TM

Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC

Ravenovy testy

Amthauerův test struktury inteligence IST  

Diagnostika paměťových schopností   nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení, testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky metody k hodnocení střednědobé paměti metody k vyšetření dlouhodobé paměti  

Diagnostika pozornosti   screening vnějších projevů pozornostních funkcí testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélník  

Diagnostika školní zralosti   sreeningové posouzení školní zralosti podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti

( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování  

Diagnostika školních dovedností   specifická diagnostika čtení, psaní, matematických schopností a dovedností  

Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání  

Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí : asociační techniky konstruktivní techniky doplňovací techniky techniky založené na výběru a řazení expresivní metody    

Podrobněji tedy : kresebné testy testy doplňování vět

CAT

Projekční vyprávěcí test

Projektivní interview

Bene- Anthony test rodinných vztahů

Sceno test

TAT

ADOR

Rosenzweigův test  

Další diagnostika emočních stavů- dotazníky   dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?  

Diagnostika specifických oblastí   lateralita kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová      

V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.  

V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.  

Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.  

Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.

Anotace

Cílem kurzu je seznámení studentů se základy diagnostiky dětí a mladistvých, zaměříme se na specifika diagnostické práce s dětmi a studenti budou seznámeni s testovými metodami využívaných v praxi klinické psychologie, s možnostmi jejich využití i jejich limity.