Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologický výzkum v multimediálním vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP1Q170B

Sylabus

Sylabus kurzu

·        Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace

·        Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce

·        Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan)

·        Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark)

·        Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data)

·        Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy

·        Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy

Sylabus semináře

·        rozbor videozáznamu experimentu

·        interpretace výsledků experimentů a meta-analýz

·        rozbor chyb publikovaných experimentálních studií

·        modelová hodina v kontextu formálního vzdělávacího systému

·        účast na experimentu coby participant

·        návrh experimentu a sestavení časového plánu a rozpočtu

·        sepsání žádosti etické komisi

 (tematicky se vše týká multimediálního vzdělávání)  

Anotace

Anotace: Kurz studenty seznámí s experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Bude se věnovat vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry.

Důraz bude kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole).

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.