Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie poradenství ve výchově a vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q103A

Sylabus

1. Úvodní přednáška – nmgr. studium základní informace, informace o stážích, studijní opory pro stáže (moodle). Zadání seminární práce.  2-3.

Poradenství v systému psychologických disciplín, historie. Poradenství ve výchově a vzdělávání.

Profesní poradenství. Poradenství vztahové – partnerské, manželské, rodinné.

Vysokoškolské poradenství. Poradenství pro znevýhodnění osoby.  3.

Obecné aspekty poradenství. Cíle a význam poradenské profese.

Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu. Rizika poradenského procesu.

Osobnost poradce, profesní kompetence. Význam poradenského vztahu klient - poradce.  4.

Pohled na teoretické přístupy v poradenství. Integrativní a eklektické přístupy.

Tvorba „osobní“ teorie poradce. Poradenství a psychoterapie, využívání principů či prvků daných škol či směrů (např. behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy, uplatnitelnost v poradenství, neopsychoanalytické teorie (Ader, Horneyová), nedirektivní přístupy, poradenské směry orientované na klienta (Rogers, Frankl), gestalt, systemické poradenství a rodinná terapie v poradenství, SUR, jiné přístupy (po dohodě s vyučujícím) 5.

Etika poradenské práce. Kariérní růst poradenských pracovníků a další vzdělávání, profesní sdružení a asociace.

Metodická a odborná podpora, supervize v poradenství. Supervize v poradenství.

Bálintovský seminář. 6-7. Poradenský systém ve školství do roku 1989 - trendy, představitelé, rozvoj poradenských služeb, rozvoj školních poradenských služeb.

Poradenství ve výchově a vzdělávání – změny v poradenských službách po roce 1989 - hlavní trendy, odlišnosti oproti minulému období. Stávající poradenský systém.

Pracoviště, legislativa. 8. Pedagogicko-psychologická poradna – typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa.  9.

Speciálně pedagogické centrum - typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa.  10. Školní poradenské pracoviště - vymezení a strategie školního poradenství, pracovníci ŠPP a jejich standardní činnosti, slabé a silné stránky. Profese školního psychologa. Školní poradenství a inkluzivní vzdělávání, podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Anotace

Obsah kurzu je členěn do čtyř výukových bloků. Tři jsou tématem průběžně probíhajících přednášek, jedno téma je zasazeno do rámce seminářů:

1. Poradenství jako psychologická disciplína, vnitřní členění.

2. Teorie a obecné aspekty poradenství.

3. Teoretické přístupy v poradenství, integrativní a eklektické přístupy

4. Současný poradenský systém ve školství.