Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory in educational councelling

Class at Faculty of Education |
OPNP3Q103A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvodní přednáška – nmgr. studium základní informace, informace o stážích, studijní opory pro stáže (moodle). Zadání seminární práce.  2-3.

Poradenství v systému psychologických disciplín, historie. Poradenství ve výchově a vzdělávání.

Profesní poradenství. Poradenství vztahové – partnerské, manželské, rodinné.

Vysokoškolské poradenství. Poradenství pro znevýhodnění osoby.  3.

Obecné aspekty poradenství. Cíle a význam poradenské profese.

Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu. Rizika poradenského procesu.

Osobnost poradce, profesní kompetence. Význam poradenského vztahu klient - poradce.  4.

Pohled na teoretické přístupy v poradenství. Integrativní a eklektické přístupy.

Tvorba „osobní“ teorie poradce. Poradenství a psychoterapie, využívání principů či prvků daných škol či směrů (např. behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy, uplatnitelnost v poradenství, neopsychoanalytické teorie (Ader, Horneyová), nedirektivní přístupy, poradenské směry orientované na klienta (Rogers, Frankl), gestalt, systemické poradenství a rodinná terapie v poradenství, SUR, jiné přístupy (po dohodě s vyučujícím) 5.

Etika poradenské práce. Kariérní růst poradenských pracovníků a další vzdělávání, profesní sdružení a asociace.

Metodická a odborná podpora, supervize v poradenství. Supervize v poradenství.

Bálintovský seminář. 6-7. Poradenský systém ve školství do roku 1989 - trendy, představitelé, rozvoj poradenských služeb, rozvoj školních poradenských služeb.

Poradenství ve výchově a vzdělávání – změny v poradenských službách po roce 1989 - hlavní trendy, odlišnosti oproti minulému období. Stávající poradenský systém.

Pracoviště, legislativa. 8. Pedagogicko-psychologická poradna – typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa.  9.

Speciálně pedagogické centrum - typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa.  10. Školní poradenské pracoviště - vymezení a strategie školního poradenství, pracovníci ŠPP a jejich standardní činnosti, slabé a silné stránky. Profese školního psychologa. Školní poradenství a inkluzivní vzdělávání, podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Obsah kurzu je členěn do čtyř výukových bloků. Tři jsou tématem průběžně probíhajících přednášek, jedno téma je zasazeno do rámce seminářů:

1. Poradenství jako psychologická disciplína, vnitřní členění.

2. Teorie a obecné aspekty poradenství.

3. Teoretické přístupy v poradenství, integrativní a eklektické přístupy

4. Současný poradenský systém ve školství.