Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologický výzkum: teoretická citlivost

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q202A

Sylabus

Členění předmětu:

PRVNÍ BLOK V prvním, úvodním bloku jsou studenti seznámeni se strukturou předmětu: jeho začleněním ve studiu - retrospektivní a prospektivní vazby; harmonogramem standardního postupu; dělbou práce vyučujících - vedení seminářů x vedení jednotlivých prací; základními parametry textu teoretické studie předkládané k zápočtu. Zvolí si téma a vypracují memorandum o své motivaci k jeho studiu; získají vedoucího jejich individuální práce; který ji také započítává.

DRUHÝ BLOK Ve druhém, vlastním výzkumném bloku studenti provedou rešerši k vybranému tématu a sepíší o ní memorandum pro svého vedoucího; po konzultaci prostudují výchozí pramen, sepíší memorandum s jeho rozborem, s argumentací výběru druhého literárního pramene a s otázkou motivující jeho studium; a s originálem textu jej předloží svému vedoucímu; a to tak, aby v polovině semestru mohli přejít ke třetímu, závěrečnému bloku práce.

TŘETÍ BLOK Ve třetím bloku, výzkumném a závěrečném, studenti zpracují chybějící části celé studie dle předepsané osnovy, a to tak, aby jej jako draft předložený vedoucímu i s originálem druhého textu, po konzultaci mohli dopracovat do publikovatelné podoby do konce semestru.

Anotace

Studenti si zvolí téma výzkumného zájmu (v souladu s plánovaným zaměřením diplomové práce). Provedou rešerši ve dvou či více médiích (elektronické databáze, případně relevantní encyklopedické publikace, časopisy či katalogy); sestaví výchozí bibliografii; s využitím dvou pramenů sepíší teoretickou studii prezentující výsledky rozboru odborné literatury.

Cílem je praxe v analytické práci s odbornými texty jako s empirickými daty, kultivace citlivosti pro rozdíly mezi primární a sekundární literaturou a kultivace smyslu pro rozdíl mezi studiem pro zkoušky z encyklopedických znalostí a pro rozvoj teoretické citlivosti ve vlastním výzkumu. Jednotlivé fáze práce na seminární práci se diskutují na seminářích na základě podkladů poskytnutých vybranými studenty (případně doplňovaných vyučujícími).