Témata jednotlivých přednášek a seminářů: 1.-3. Pojem SPU, jeho vývoj, typologie SPU, klinické projevy specifických obtíží ve čtení, psaní a matematice.
Další specifické obtíže. 4. Specifické vs. nespecifické poruchy učení – význam a důsledky školní ne/úspěšnosti, ukazatelé školní úspěšnosti zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák). 5.
Vývojové a sociální aspekty SPU – projevy a problémy v jednotlivých vývojových etapách, dítě s SPU, rodiče dítěte s SPU, učitelé dítěte s SPU, spolužáci dítěte s SPU. 6.-7. Historie a stav SPU v ČR: vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity; školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU; aktuální problémy dneška, inkluzivní vzdělávání a systém poradenské podpory. 8.-9.
Metodologicko-diagnostický blok – diagnostika SPU jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství; aktuální problémy diagnostiky, diagnostická kritéria, psychologická diagnostika, psychologické vyšetření, zásady, požadavky (např. informovaný souhlas), etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence. 10.-11.
Teoretické aspekty SPU v historickém kontextu – medicínské pojetí, diskrepantní pojetí, kognitivní přístup, vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární ortografická hloubka pravopisu jazyka. 12. Problematika rozvoje rané gramotnosti – teoretické modely čtení a psaní, čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží, problematika osvojování cizího jazyka.
he aim of the course is to develop students' understanding of the form and causes of learning difficulties experienced by students in relation to the development of basic literacy skills. By means of lectures and work with professional sources (research reports, literature, case studies, examples of pupils' written work) and their critical analysis, students will gradually become familiar with the issues of the development of reading, writing and numeracy in the context of school and counselling practice.
Special attention will be paid to the issue of Specific Learning Disabilities (SLD) - defining the basic terminology, theoretical concepts of SLD and principles of diagnosis. Emphasis will be placed on an interdisciplinary approach to addressing literacy difficulties based on a preventive-intervention model of care.