Témata jednotlivých přednášek a seminářů: 1.-3. Pojem SPU, jeho vývoj, typologie SPU, klinické projevy specifických obtíží ve čtení, psaní a matematice.
Další specifické obtíže. 4. Specifické vs. nespecifické poruchy učení – význam a důsledky školní ne/úspěšnosti, ukazatelé školní úspěšnosti zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák). 5.
Vývojové a sociální aspekty SPU – projevy a problémy v jednotlivých vývojových etapách, dítě s SPU, rodiče dítěte s SPU, učitelé dítěte s SPU, spolužáci dítěte s SPU. 6.-7. Historie a stav SPU v ČR: vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity; školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU; aktuální problémy dneška, inkluzivní vzdělávání a systém poradenské podpory. 8.-9.
Metodologicko-diagnostický blok – diagnostika SPU jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství; aktuální problémy diagnostiky, diagnostická kritéria, psychologická diagnostika, psychologické vyšetření, zásady, požadavky (např. informovaný souhlas), etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence. 10.-11.
Teoretické aspekty SPU v historickém kontextu – medicínské pojetí, diskrepantní pojetí, kognitivní přístup, vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární ortografická hloubka pravopisu jazyka. 12. Problematika rozvoje rané gramotnosti – teoretické modely čtení a psaní, čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží, problematika osvojování cizího jazyka.
Cílem předmětu je rozvinout u studentů poznání o podobě a příčinách výukových obtíží, které žáci zažívají v souvislosti s rozvojem základních gramotnostních dovedností. Prostřednictvím přednášek i práce s odbornými zdroji (výzkumné zprávy, odborná literatura, případové studie, ukázky písemných prací žáků) a jejich kritickou analýzou se budou studenti postupně seznamovat s problematikou rozvoje čtení, psaní a počítání v kontextu školské a poradenské praxe.
Zvláštní pozornost bude věnována problematice specifických poruch učení (SPU) - vymezení základní terminologie, teoretických konceptů SPU a principů diagnostiky. Důraz bude kladen na interdisciplinární přístup k řešení gramotnostních obtíží opírající se o preventivně - intervenční model péče.