Tematické bloky:Třída jako sociální skupiny, typologie třídFáze vývoje školní třídyRole ve tříděDynamika školní třídy (koheze a tenze ve třídě)Diagnostika školní třídy a její zásady (základní diagnostické nástroje)Pravidla intervenční práce se školní skupinou – změna třídního klimatuTřídnické hodinyPatologie školní třídy a posun normy ve školní tříděŠikana a její řešeníAlternativní možnosti diagnostiky a intervenceVyužití hry při práci se třídou – typologie herVýznam reflexe a využití zážitkové pedagogiky při práci se třídouKomunitní kruh a jeho pravidla
Předmět seznamuje studenty se základní teorií o školní třídě jako sociální skupině, zabývá se typologií tříd, hierarchií rolí ve třídě, vývojem školní třídy, možnostmi diagnostiky školní třídy a následnými intervencemi na ovlivnění školního klimatu. Předmět klade důraz na význam třídnických hodin. V předmětu je kombinován teoretický výklad s praktickými ukázkami práce se školní třídou prostřednictvím sebezkušenosti.
Předmět se zaměřuje na vybrané pedagogicko-psychologické postupy, které podporují pozitivní rozvoj sociálního klimatu ve třídě nebo se orientují na jeho změnu. Studenti se seznámí se základními poznatky o třídě jako sociální skupině (zejména s rolemi, které žáci zastávají, a jejich využitím). Dále je demonstrována možnost intervence formou restrukturalizace školní třídy v případě nežádoucího vývoje sociálních vztahů - postup při potřebném „zvratu“ nežádoucího stavu vývoje třídy. Jsou naznačeny možné alternativní formy práce při optimalizaci třídního klimatu, využití her a jejich reflexe. Blok věnovaný třídnickým hodinám se zabývá možnostmi zdokonalení využití učebního a výchovného potenciálu školní třídy formou tzv. „třídních setkání“, které mohou patřit mezi efektivní preventivní metody práce se školní třídou, jedná se o kontinuálně používaný postup podpory pozitivního vývoje třídy.
Tematické bloky:
Třída jako sociální skupiny, typologie tříd
Fáze vývoje školní třídy
Role ve třídě
Dynamika školní třídy (koheze a tenze ve třídě)
Diagnostika školní třídy a její zásady (základní diagnostické nástroje)
Pravidla intervenční práce se školní skupinou – změna třídního klimatu
Třídnické hodiny
Patologie školní třídy a posun normy ve školní třídě
Šikana a její řešení
Alternativní možnosti diagnostiky a intervence
Využití hry při práci se třídou – typologie her
Význam reflexe a využití zážitkové pedagogiky při práci se třídou
Komunitní kruh a jeho pravidla