Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická psychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q205A

Sylabus

Kurz bude tvořen následujícími tématy:

1. Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii. Jde o to ukázat konstitutivní vazbu metodologického paradigmatu a metod zkoumání na utváření poznatků

2. Přínosy behaviorismu; Konstruktivistický přístup – Piagetova genetická epistemologie; Kognitivismus, vyučování a učení; Psychoanalýza, humanistická psychologie a edukace; Kulturní psychologie a edukace.

3. Učení ve škole – specifičnost školního učení

4. Sociokulturní background jako součást „dispozic“; Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika

5. Užití pedagogické psychologie – poradenská a školní psychologie

Anotace

Předmět se zabývá dominantními paradigmatickými přístupy pedagogické psychologie k edukaci (behaviorismus, konstruktivismus, kognitivismus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kulturní psychologie) a představí u každého z nich emblematické výzkumy a teorie. Cílem předmětu je seznámit studenty s pestrostí psychologických přístupů k různým jevům výchovy a vzdělávání. Předmět předpokládá, že studující již mají zvládnuté základní pedagogicko-psychologické koncepty a teorie, zhruba v takovém rozsahu, který odpovídá obsahu předmětu Úvod do pedagogické psychologie z bakalářského studijního programu. Ve stávajícím předmětu bude pozornost věnována pedagogicko-pychologickým paradigmatům a vybraným tématům. Seminární část předmětu má prohloubit komparativní kritickou práci s odbornými texty v cizím jazyce. Prostřednictvím předmětu si tak studující osvojí relativně rozsáhlé poznatky z pedagogické psychologie, prohloubí svoji analytickou citlivost a kritické myšlení při práci s odbornými texty a posílí schopnost aplikovat nabité poznatky do porozumění reálným situacím ze vzdělávacího a výchovného kontextu. Kurz bude tvořen následujícími tématy:

1. Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii. Jde o to ukázat konstitutivní vazbu metodologického paradigmatu a metod zkoumání na utváření poznatků;

2. Přínosy behaviorismu; Konstruktivistický přístup – Piagetova genetická epistemologie; Kognitivismus, vyučování a učení; Psychoanalýza, humanistická psychologie a edukace; Kulturní psychologie a edukace;

3. Učení ve škole – specifičnost školního učení, druhy učení, zákony učení, učitelská dilemata v podpoře žákovského učení, role studijní skupiny v žákovském učení, role rodičů v žákovském učení;

4. Sociokulturní background jako součást „dispozic“; Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika;

5. Užití pedagogické psychologie – poradenská a školní psychologie.